بهینه سازی سایت برای Bounce Rate
روش افزایش ماندگاری کابران سایت Bounce Rate
فرم های طولانی باعث خستگی کاربران میشود و ممکن است صفحه عضویت و یا فرم دریافت اطلاعات سایت شما را پر نکنند و آن را ترک کنند. در وب سایت خود حتما قسمتی را اختصاص دهید به گواهی حسن انجام کارها و نظریات مشتریانتان، این عمل باعث میشود کاربر حس معتمد تری به سایت و خدمات شما پیدا کند. بسیاری از مواقع برایمان پیش آمده است که مطلبی را در گوگل سرچ کنیم و پس از دیدن نتایج، بر روی یکی از آنها کلیک کنیم اما ببینیم که آن چیزی که ما دنبالش بودیم نیست. در چنین مواقعی بدون توجه به چیز دیگری دکمه برگشت مرورگر را میزنیم و به صفحه نتیجه جستجوی گوگل برمیگردیم تا یک صفحه دیگری را انتخاب کنیم. اگر افراد از نظر بصری محتوا را جذاب بدانند، احتمالاً مدتزمان بیشتری در سایت شما میمانند. را در وبسایت خود بگنجانید تا بازدیدکنندگان موضوعی برای دیدن داشته باشند و بیشتر در سایت شما بمانند.
همچنین، این ابزار موتورهای جستجو و کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران برای ورود به سایت شما را نمایش میدهد. نرخ پرش یا bounce rate، معیاری در تحلیل ترافیک وب سایت ها است که نشان میدهد چه درصدی از کاربران، پس از ورود به یک صفحه، بدون انجام تعامل اضافی و بدون کلیک بر روی صفحات دیگر، سایت را ترک میکنند. اگه تا اینجا مقاله همراهمون بودی، واست سوال پیش اومده که “چطور ممکنه نرخ پرش روی سئو تأثیر بذاره؟” خب باید بگم که نرخ پرش یا بانس ریت میتونه تأثیر زیادی روی سئو سایت شما بذاره. شاید به نظر نیاد، ولی گوگل به رفتار کاربران در سایت شما دقت میکنه و یکی از فاکتورهایی که میتونه نشون بده سایت شما چقدر جذاب و مفید هست، همین نرخ پرشه. Mixpanel بیشتر روی تحلیل رفتار کاربر متمرکزه و ابزار خوبی برای مشاهده نرخ پرش از منظر تعاملات و تبدیلها (conversions) داره.
همچنین باید معیارهای دیگر مانند زمان بودن در سایت و نرخ تبدیل را بررسی کنید تا درک جامعتری از نحوۀ تعامل کاربران با سایت خود داشته باشید. هرچقدر بیشتر از دکمه های فراخوان به عمل استفاده کنید، کاربر را گیج می کنید. یکی از ویژگی های بارز call to action این است که خیلی راحت و سریع در صفحه پیدا شود. برای کاهش bounce rate از یک call to action با رنگ، فونت و متن مناسب استفاده نمایید تا مخاطب را جلب کند. شما میتوانید از دادههای بانس ریت برای تعیین صفحاتی که مشکلاتی را دارند استفاده کنید. بالا بودن مقدار این پارامتر در برخی صفحات، نشانهای از بی کیفیت بودن یا مشکل دار بودن این صفحات است.
پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. اما شکل حرفهایتر یادگیری سئو این است که ابتدا مفهوم سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) را یاد بگیرید و سپس، تکنیکهای مربوط به هر یک از این دو شاخه را با جزئیات بیشتر و دقیقتر بررسی کنید و بیاموزید. این نکته را تقریباً همه پذیرفتهاند که بزرگترین و ارزانترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتمها، این روشها هم کارایی خود را از دست میدهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگتر میشود. کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژههای مترادف به کار میبرند.
فونتهایی همانند ایران سنس و یا بی یکان و بی کودک میتواند فونت مناسبی برای یک وبسایت باشد. به همین علت گوگل هم هرسال تفکرات جدیدی برای نسخه موبایل دارد بهعنوان مثال پروژه AMP را پیادهسازی کرده است. سعی کنید متونی که در سایت قرار می دهید به پاراگراف های کوچک تقسیم کنید تا میزان خوانایی بالایی برای مخاطب داشته باشد و او بتواند با آن صفحه ارتباط برقرار کند . اگر سایتی فروشگاهی دارید و میخواهید محصولی ارائه دهید باید به صورت شگفت انگیز در دید مخاطب تاثیر بگذارید؛ یعنی از آن محصول اطلاعات کامل تصویری قرار دهید تا او مصمم به خرید شود. تصاویر میتوانند به محتوای شما عمق دهند و به جذابیت مطلب نوشته شده زیبایی دو چندان بدهند. برای اینکه مخاطب شما فقط محتوای متنی نبیند و از خواندن مطلب بدون تصاویر خسته نشود، حتما در بین محتوای متنی از تصاویر استفاده کنید تا کاربر به محتوای شما جذب شود.
و انجام این کار اعتبار سایت شما و محتوای شما(حتی اگر بهترین محتوا)را به شدت کاهش می دهد. مطمن باشید که قرار دادن محتوای صوتی ،ویدیویی،تصویری و… برای بازدیدکنندگان علاوه بر اینکه کاربردی و مفید است بسیار جذاب و جالب است. اگر به عللی که منجر به وخیمتر شدن نرخ فرار کاربر بشود نگاهی بیندازیم، مشاهده میکنیم که همه یا غالب آنها به نحوی اعتماد کاربر را از بین میبرد. به عنوان مثال، اگر سایت شما سرعت بسیار پایینی داشته و یا اصلا ریسپانسیو نباشد، کاربر قید تعامل با سایت شما را میزند و کار به مرحله خرید و تبدیل شدن به مشتری نمیرسد. نسخه Self-Hosted (رایگان) ماتومو هم هیچ پشتیبانی رسمی ارائه نمیدهد و کاربران باید از مستندات و انجمنها کمک بگیرند. کاربران نسخه Enterprise به پشتیبانی اختصاصی و امکان تماس مستقیم دسترسی دارند.
گوگل این رفتار را با دقت شناسایی میکند و هر تعداد کاربری که این عمل را انجام دهند، بر نرخ پرش سایت شما اضافه میکنند. زمانی که bounce rate صورت میگیرد، کاربر بدون واردشدن به صفحهای دیگر، از سایت خارج میشود؛ اما نرخ خروج تعداد دفعاتی را نشان میدهد که کاربران از یک صفحه بازدید کردهاند و سپس در انتهای session از آن صفحه خارج شدهاند. بنابراین نرخ خروج، بازدید از صفحاتی را نشان میدهد که در آخرین نشست (session) اتفاق افتاده است. برخی از کارشناسان سئو میگویند بانس ریت ممکن است به عنوان یک عامل رتبهبندی در گوگل استفاده شود. با اینکه هنوز تأثیر نرخ پرش در سئو اثبات نشده است، یک تحقیق در سال 2020 نشان داد که Bounce Rate ارتباط نزدیکی با رتبهبندی صفحه اول گوگل دارد. بانسریت بالا به شما این امکان را میدهد تا بدانید سایت شما (یا صفحات خاصی از آن) مشکلاتی از جمله تجربه کاربری مناسب، نداشتن محتوای منحصربهفرد، طراحی سایت فروشگاهی خوب و ...
آمار و اطلاعات نشان دادهاند که هرچه رابط کاربری سایت شما بهتر باشد، مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار میکنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریباً ۵۷ درصد از کل ترافیک آنلاین در سطح گوگل، از طریق تلفن همراه و بقیه از طریق لپ تاپ یا تبلت هستند. به همین دلیل شما باید سایت خود را به گونهای ریسپانسیو کنید که هم برای گوشی، هم تبلت و هم لپ تاپ کاربردی باشد. در حال حاضر افراد وقت و حوصله زیادی برای ماندن در سایتهای کم سرعت را ندارند و ترجیح میدهند وارد سایتی شوند که در بازه زمانی بین ۲ تا ۳ ثانیه، آنها را به جوابشان برساند. به همین دلیل شما باید حتماً با استفاده از روشهای کاربردی، سرعت لود سایت خود را افزایش دهید تا مخاطبان سریعاً به جواب خود برسند و وارد سایت رقبا نشوند.
معمولا صفحات محصول مهم ترین صفحات سایت هستند و ممکن است نرخ پرش این صفحات بیشتر از صفحات دیگر وب سایت باشد. در بسیاری از موارد، نرخ پرش به دلیل آماده نبودن کاربر برای خرید یا معامله پیش می آید. اما اگر دیدید که bounce rate به طرز غیر عادی بالاست به فکر تغییری در صفحه محصول باشید. گاهی اوقات مشتری از خریدش منصرف می شود به این خاطر که اطلاعات مورد نیازش را پیدا نکرده است. پر کردن حاشیه دیجیتال محتوای شما با تبلیغات ، پیشنهادات، نشان های اعطای جوایز و سایر موارد ناخوشایند، راهی مطمئن برای غلبه بر بازدیدکننده و وسوسه کردن وی برای گزاف گویی است.
قدیمی بودن اجناس ، چینش نامنظم ، گران بودن کالا ، بهم ریختگی مغازه و … می تواند عامل بانس ریت فروشگاه شما باشد که با رفع آن می توانید مخاطب آن را به مشتری بالقوه تبدیل کنید . تحقیقات نشان دادهاند که ذهن انسانها محتواهای بصری مانند نمودارها، تصاویر، ویدیوها و چارتها را نسبت به محتواهای متنی خیلی بهتر پردازش میکند. به همین دلیل هم شما با استفاده از این روش، میتوانید خیلی بهتر مخاطبان را به دام بیندازید و کاری کنید که در سایت شما باقی بمانند. بله، ماتومو امکان یکپارچگی با ابزارهای مختلف تحلیل داده و CRM را فراهم میکند. برای نصب Google Analytics، کافی است یک حساب گوگل ایجاد کنید و کد رهگیری جاوا اسکریپت ارائهشده را در هدر سایت خود قرار دهید.
بسیاری از فعالین در زمینه سئو سایت، تصور می کنند که علت نرخ پرش زیاد آنها باید مربوط به محتوای یک صفحه باشد. در حالی که ممکن است قبل از اینکه کاربر حتی فرصت خواندن یک صفحه را پیدا کند، دچار مشکلات جدی در بارگیری آن شود. ۴۷ درصد کاربران انتظار دارند که یک صفحه وب در کمتر از سه ثانیه بارگیری شود. پس بهینه سازی سایت از منظر زمان بارگذاری صفحه، برای کاهش بانس ریت شما بسیار مهم است. قبل از اینکه حتی به فکر بررسی محتوای صفحات خود بیفتید، اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان شما می توانند در مدت زمان معقولی صفحات سایت را مشاهده کنند.
استفاده از گزینه های قالب بندی، محتوای شما را در دسترس قرار می دهد و به خواننده اجازه می دهد تا سریع محتوای شما را بررسی و مطالعه کنند تا نقاطی را که به آنها بیشترین نیاز را دارد، شناسایی کنند. افزایش کلیک گوگل یکی از عوامل کلیدی برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر به سایت شماست. اگر میخواهید رتبه صفحاتتان در نتایج جستجو بهبود یابد و کاربران بیشتری روی لینکهایتان کلیک کنند، باید تکنیکهای خاصی را به کار ببرید. در این مقاله، با روشهای مؤثر و کاربردی برای افزایش کلیک در گوگل آشنا میشوید که میتوانند تاثیر زیادی در رشد سایت شما داشته باشند. برای آشنایی با روش های افزایش کلیک گوگل لازم است که در ابتدا با مفهوم نرخ کلیک یا CTR آشنا شوید. تعامل یعنی کلیک بر روی لینک ها، فرم ها، ثبت نام، ثبت امتیاز، درج نظر، بازدید از سایر صفحات و غیره.
چالشهایی که ممکن است به تجربه کاربری صدمه وارد کند از جمله صفحات 404، لینکهای شکسته، ریدایرکتها، سرعت پایین و غیره همگی بر بانس ریت موثر هستند. تصور کنید شما وبسایتی دارید و هر روز تعدادی بازدید کننده از سایت شما دیدن می کنند . از این بین ، کاربرانی هستند که بدون هیچ گونه فعالیتی مثل کلیک ، پر کردن فرم ، باز کردن فیلم یا عکس ، دانلود محتوا و یا حتی رفتن به صفحات دیگر وبسایت را ترک کرده و به سایت دیگری مراجعه می کنند . برخی از صفحات وب مانند وبلاگ ها وسیله ای ایده آل برای ارائه مطالب، پیشنهادات و … به مخاطبان شما هستند و شما احتمالا تلاش می کنید تا یک وبلاگ مناسب و بدون تبلیغ در نوار کناری پیدا کنید. با این وجود استفاده بیش از حد شما از تبلیغات، پیشنهادات و سایر موارد ناخوشایند، راهی مطمئن برای فراری دادن بازدید کننده و افزایش نرخ پرش است.
علاوه بر این، به لطف این الگوریتم، نتایج نشان دادهشده به کاربر، خیلی هدفمندتر از قبل بود. به این معنی که اگر شما در یک نقطه از شهر باشید، نتایجی که میبینید ممکن است با نتایجی که فرد دیگری در نقطه دیگری از همان شهر میبیند، متفاوت باشد.علاوه بر این، الگوریتم موش کور تلاش میکند تا نتایج تکراری را هم حذف کند. بهعنوان مثال اگر یک کسبوکار چندین صفحه در گوگل مای بیزینس (Google My Business) با اطلاعات مشابه داشته باشد، موش کور ممکن است فقط یکی از آنها را نمایش دهد. Google Freshness الگوریتمی است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و هدف آن، ارائهی محتوای بهروزتر و مرتبطتر به کاربران است. این الگوریتم بهویژه برای جستجوهایی طراحی شده است که نیاز به ارائهی اطلاعات دقیق و آپدیت دارند.بهعنوان مثال موضوعات حوزهی اخبار روز، بررسی محصولات جدید و همچنین رویدادهای ورزشی، نیاز به آپدیت مداوم دارند.
بهبود طراحی صفحه اصلی سایتبرای افزایش زمان حضور کاربر در سایت صفحه اصلی خود را بهینهسازی کنید. طراحی صفحه اصلی میتواند تأثیر بسزایی در تصور اولیه کاربر از کسبوکار شما ایجاد کند. ارتقای طراحی این صفحه بیشترین تأثیر را روی نرخ تبدیل کاربر به مشتری و همچنین زمان ماندگاری در سایت خواهد گذاشت. عناصر تعاملی از جمله تست یا نمونه کارایده بسیار جالبی برای توقف بازدیدکنندگان و ترغیب آنها به کلیک روی عناصر هستند. برای مثال افزودن نمونه کارها یک حرکتایدهآل برای کسبوکارهای پروژه محور محسوب میشود.
به دنبال این هستید که بدانید محتوای تکراری چیست و چگونه ممکن است به سئو سایت شما آسیب برساند؟ محتوای تکراری عامل نگرانی همیشگی بسیاری از مالکان سایت ها است. تمرکز تلاش های بازاریابی خود بر جذب افراد بیشتری که واقعاً به محصولات شما علاقه مند هستند، به شما کمک می کند تا نرخ پرش خود را کاهش دهید. ترافیک «واجد شرایط» شامل بازدیدکنندگانی از سایت شما است که پتانسیل بالایی برای تبدیل به مشتری دارند. این بازدیدکنندگان با آواتار مشتری شما مطابقت دارند و کمتر از سایت شما خارج می شوند. اگر کاربران روی سایت شما کلیک می کنند و سایت شما مملو از تبلیغات، پاپ آپ های مزاحم و منوهای مخفی است، احتمالاً سریعا از آن باز می گردند.
فرض کنید دهها خط بدون پاراگرافبندی در جلوی چشمان شما باشد، قطعاً حس بد و تصمیم به نخواندن دارید و این یعنی خارج شدن شما از آن سایت. توضیحات گوگل کمی تخصصیتر است و برای فهم بهتر این مسئله بهتر است با نشستها (Sessions) در دنیای وب آشنایی داشته باشید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که از طولانی کردن جملات و پاراگراف ها جدا خودداری کنید.
اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدیتر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب میشوند. همانطور که میبینید موتورهای جستجوی Google و Yahoo و Bing برای کاربران بیشتر از سایر موتورهای جستجو شناخته شده هستند. کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما میشود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی کمتری خواهد داشت. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. دکمههای Call to Action (CTA) میتونن کاربر رو به اقداماتی مثل ثبتنام، خرید، دانلود یا مشاهده بیشتر ترغیب کنن.
این الگوریتم باعث شد تا کاربران همیشه به اطلاعات و محتواهای دست اول دسترسی داشته باشند. اگر کاربر وارد سایت شما بشه و نتونه به راحتی چیزی که دنبالش هست رو پیدا کنه یا محتوای شما بیکیفیت باشه، سریع از سایت خارج میشه. از عناوین جذاب، تصاویر و نکات کاربردی استفاده کنید تا کاربر احساس کنه وقتش رو بهخوبی در سایت شما میگذرونه. گوگل و سایر موتورهای جستجو میخوان سایتهایی رو در نتایج جستجو نشان بدن که برای کاربر مفید و جذاب باشن. وقتی کاربر وارد سایت شما میشه و مدت زمان زیادی میمونه یا صفحات مختلف رو بررسی میکنه، این یعنی محتوای شما براش جذابه.
مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده میکنند (منبع). سئو یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راهاندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است. همین سه فاکتور در برخی موارد با نام الگوریتم E-A-T گوگل نیز شناخته میشود اما واقعیت این است که E-A-T یک الگوریتم جداگانه نیست. اندازهگیری این عدد بهت کمک میکنه بفهمی کدوم صفحات نیاز به بازنویسی یا بهبود دارن.
به حداقل رساندن عناصر غیرضروری در وبسایت یک راه مؤثر برای بهبود تجربه کاربر است. عناصر غیرضروری شامل هر چیزی است که به طور مستقیم به اهداف شما یا اهداف کاربر در سایت کمک نمیکند (مانند متن، تصاویر یا ویژگیهای غیرضروری در طراحی سایت). درک این موضوع که Bounce rate فعلی سایت شما خوب است یا خیر بسته به صنعت و نوع سایتی که دارید متفاوت خواهد بود. برای مثال، صفحهای که محصولات یا خدماتی را میفروشد نباید بانسریت یک وبلاگ را داشته باشد. از آنجایی که اهداف این دو سایت گوناگون است، انتظار کلیک کردن کاربران روی لینکها و مشاهدۀ سایر بخشهای وبسایت متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید این مفهوم فقط یک معیار است که باید هنگام ارزیابی عملکرد سایت خود در نظر بگیرید.
تا اینجا دربارهٔ رایگان بودن آنالیتیکس صحبت کردیم اما اگر بخواهیم مقایسه Matomo و Google Analytics از نظر هزینهها را منصفانه پیش ببریم، باید کمی عمیقتر شویم. اول از همه اینکه صاحبان کسبوکارهای دیجیتال کوچک و متوسط، عملا نیازی به پرداخت هزینه برای خرید سرویس ابری ماتومو ندارند. بنابراین مزیت قیمت، زمانی برای شما معنیدار است که سایتی با بازدید بالای ۵۰هزار داشته باشید. جستجو بر روی موبایل طی سالهای اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع). بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایهایترین تکنیک های سئو است.
این معیار هماکنون در گوگل آنالیتیکس 4 اندازهگیری میشود و قابلمشاهده است. بسیاری از وبمستران وقتی با نرخ پرش بالا رو به رو میشوند، اولین فکری که به ذهنشان می رسد، کیفیت پایین محتوای سایت است. این امر به خصوص برای سایت هایی که بیشتر مخاطبینشان با موبایل کار می کنند اهمیت بیشتری دارد. طبق داده های Redware تاخیر سرعت فقط به اندازه 500 میلی ثانیه 26% کاربران را ناامید می کند و نرخ اشتراک گذاری در وب سایت را 8% کاهش می دهد. برای بهینهسازی سایت و جذب ترافیک بیشتر از موتور جستجوی گوگل، استفاده از ابزارهای گوگل برای سئو به یکی از ارکان اساسی تبدیل شده است.
این ابزار به شما کمک میکنه تا ببینید چه اقداماتی باعث کاهش نرخ پرش و افزایش تعاملات کاربران میشه. به عنوان مثال، ممکن است مخاطبان شما به دنبال بررسی سریع یک شماره تلفن یا چیز دیگری باشند. در این صورت اگر سایت امکان دسترسی سریع کاربران به این اطلاعات را فراهم آورد، کاربران پس از دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود سریعاً سایت شما را ترک می کنند که باعث افزایش نرخ پرش می شود و این نشانه بدی نیست. اما برای یک سایت مجله آنلاین هدف این است که کاربران زمان طولانی تری را در وبسایت باقی بمانند و مطالب بیشتری را مطالعه کنند. پس این که کاربران سریعاً سایت را ترک کنند، نشانه خوبی نیست و به این معناست که این وبسایت به نیازهای آن ها پاسخ نداده است.
موبایلها هماکنون سراسر دنیا را فرا گرفتهاند و حتی توانستهاند سهم بیشتری از دستگاههای آنلاین را به خود اختصاص دهند. برنامهنویسان فرانتاند با این مسئله مواجه هستند که همگام سازی و سازگاری قالب سایت برای انواع صفحه نمایش (موبایل، تبلت و دسکتاپ) کاری طاقت فرسا است و اینکه بتوانیم صفحات را واکنشگرا (ریسپانسیو) کنند باید زمان زیادی را صرف کنند. بنابراین اگر شخصی پس از دیدن یک صفحه از سایت نظری قرار دهد یا به سایر صفحات سایت سر بزند، دیگر بانسی اتفاق نیفتاده است و Bounce Rate کاهش مییابد. طبیعتا چنین اتفاقی برای یک سایت چیز خوبی نیست و اگر توسط کاربران بیشتری نیز همین اتفاق بیفتد، نشان از کیفیت پایین آن صفحه دارد و آن صفحه مناسب مخاطبان نیست و یا حداقل ارزش کمتری دارد. انجام تستهای A/B روی عناصر مختلف وبسایت شما (مانند طراحی صفحه یا حتی رنگ دکمه) میتواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی برای مخاطبان شما جذابتر بهنظر میرسد. به یاد داشته باشید Google از دادههای تلفن همراه برای تعیین رتبهبندی در نتایج سرپ استفاده میکند؛ بنابراین در دنیای امروزی قابلیت استفاده از تلفن همراه بیش از هر زمان دیگری مهم است.
از بین تمام ترجمه ها عبارت «نرخ پرش» نزدیک ترین و به نوعی کاملترین ترجمه برای بانس ریت است. بنابراین در هرجا با عبارت هایی که ذکر کردیم مواجه شدید بدانید منظور همان نرخ پرش یا Bounce Rate است. در مقابل، گوگل آنالیتیکس کاملاً رایگان است و به شما اجازه میدهد تا کاربران، اهداف، بخشها و ابعاد سفارشی نامحدودی را اضافه کنید. برای استفاده از ماتومو هم مثل آنالیتیکس، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید و سپس کد رهگیری را در هدر سایت خود قرار دهید. یکی از بهترین ویژگیهای Google Analytics امکان گزارشگیری لحظهای است که به شما امکان میدهد رفتار کاربران را بهصورت لحظهبهلحظه بررسی کنید.
یا برخی سایتها مشکل کد نویسی دارند و در برخی مرورگرها نمایش خوب و در برخی نمایش نامناسب را دارد. برای مطالعه منابع انگلیسی کافیه reduce bounce rate on website رو سرچ کنید. دلیل افزایش Bounce Rate می تواند عوامل مختلفی مثل بالا سرعت بارگزاری ، ضعیف بودن UI/UX ، خطای 404 و موارد دیگر باشد که قابل رفع شدن است . ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. به توسعه کسب و کار آنلاین خود بیاندیشید؛ دلسوزانه از آن محافظت خواهیم کرد.
این موضوع برای انواع وبسایتها، از سایتهای تجارت الکترونیک گرفته تا سایتهای خبری، بسیار مهم و حیاتی به شمار میآید. بعد از اینکه متوجه شدید کاربر چه می خواهد و به دنبال چیست، وقت آن رسیده که از محتوای صفحات استفاده کنید تا کاربر را به هدف خود نزدیک کنید. شما می توانید اهداف خود را در قالب دکمه های فراخوان به عمل یا call to action به کاربر تلقین کنید. بازدیدکننده ای که وارد سایت شما می شود باید سر راست و مستقیم به موضوع هدفش برسد پس به این نکته توجه کنید تا بازدیدکنندگان ثابت برای سایت تان ایجاد شود. شما هرچقدر هم در موضوع سئو محتوا کار کرده باشین اما، از خروج کاربر خود جلوگیری نکنید، قطعا در نتایج گوگل جایگاه مناسبی را پیدا نخواهید کرد. شاید به ظاهر هیچ ارتباطی بین نرخ تبدیل و بانس ریت نباشد اما می تواند بسیار به هم وابسته و مرتبط باشد .
مفهوم نرخ پرش با تقسیم تعداد بازدیدکنندگانی که بعد از مشاهده یک صفحه سایت شما را ترک میکنند بر تعداد کل بازدیدکنندگانی که به سایت شما میآیند محاسبه میشود. به زبان سادهتر، این اصطلاح به شما نشان میدهد که چند نفر بعد از مشاهده یک صفحه بدون اینکه اقدامهایی مانند کلیک کردن روی پیوند، پر کردن فرم یا خرید را انجام دهند از وبسایت شما خارج شدهاند. اگر چه نرخ پرش در این سایت ها بالای 90 % است اما نشانه موفقیت وبسایت است . بلعکس ممکن است سایتی به دلیل تجربه کاربری ضعیف ، از بانس ریت پایین برخوردار باشد چرا که کاربر را مجبور به واکنش می کند اما نیاز او را برطرف نمی کند و مخاطب د نهایت سایت را برای همیشه ترک می کند . در واقع بانس ریت شاخصی برای سنجش تعامل کاربر با وبسایت است و می تواند بیان گر نقاط ضعف سایت باشد تا بتوانید مشکلات احتمالی را بر طرف و مدت زمان نگهداری مخاطب در سایت را افزایش دهید .
این ابزارها که هرکدام ویژگیها و کارکردهای منحصر به فردی دارند، به شما این امکان را میدهند که عملکرد سایت خود را بهبود بخشیده و آن را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دهید. ابزارهای گوگل برای سئو نه تنها برای تحلیل و رصد وضعیت سایت شما مفید هستند، بلکه به شما کمک میکنند که مشکلات فنی سایت را شناسایی و رفع کنید و حتی استراتژیهای بهینهسازی محتوا را برای کلمات کلیدی هدفمند تعیین کنید. Matomo حتی زبان کاربر را مشخص میکند تا درک بهتری از نحوه مصرف محتوای خود داشته باشید. این پلتفرم اطلاعاتی درباره صفحاتی که هر کاربر بازدید کرده است ارائه میدهد، که میتواند به شناسایی صفحات محبوب و نقاط ضعف سایت کمک کند. همچنین، امکان ردیابی وضوح صفحه نمایش کاربران، لینکهای کلیک شده و فایلهای دانلود شده وجود دارد.
با این حال، صفحه اصلی ممکن است 400 بازدید در همان بازه زمانی داشته باشد و فقط 100 نفر از کاربران از صفحه اصلی سایت خارج شوند. کاربر عبارت “طرز پخت لازانیا” را جستجو می کند و از سایت شما دیدن می کند. این حرکت کاربر نرخ پرش را افزایش می دهد اما اگر کاربر به سایت دیگری مراجعه نکند یعنی به هدف خودش رسیده و جواب خواسته اش را گرفته، در نتیجه سیگنال منفی برای شما به حساب نمی آید. در صورتی که موفقیت سایت شما به کاهش نرخ بانس ریت سایتتان وابسته است، بالا رفتن آن نشانه بدی است. لازم است بدانید این فرمول برای محاسبه کاهش نرخ بانس ریت یا مقدار دقیق آن تنها برای یک روز تعیین شده و معمولا بانس ریت سایت در یک دوره زمانی ارزیابی میشوند.
زمانی که کاربر نتواند جواب پرسش خود را راجع به موضوع بیابید و یا محتوای مفیدی را در سایت شما مرتبط با موضوع پیدا کند، از سایت خارج خواهد شد که این خلاف کاهش نرخ بانس ریت است. بسیاری از افراد طرفدار درج ده ها لینک داخلی در محتوا به عنوان راهی برای کاهش نرخ پرش هستند. استفاده از این استراتژی بیش از حد می تواند محتوای شما را کمی خسته کننده جلوه دهد. سایت هایی وجود دارند که در هر جمله یک لینک داخلی قرار داده اند و این امر افتضاح به نظر می رسد. هر مقاله ای را از بایگانی وب سایت خود لینک داخلی ندهید و در لینک دادن به مقالات مفید و یا صفحاتی که بسیار مرتبط و برای بازدیدکنندگان شما مفید هستند تمرکز کنید.
نرخ پرش بسیار پایین نشان میدهد که شما یک مشکل فنی اساسی در وبسایت خود دارید و حتماً باید یک آنالیز دقیق نسبت به کارکرد درست سایت خود از طریق ابزارهای موجود داشته باشید. همه وب سایت هایی که در فهرست نتایج گوگل وجود دارند به طور قطع به یقین همگی دارای نرخ پرش هستند. یکی دیگر از روشهای بسیار کاربردی برای کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) سایت این است که صد کلمه ابتدایی محتوا را تا حد خیلی زیادی جدی بگیرید. به این منظور بهتر است پاراگراف اول شما فوقالعاده جذاب و منحصربهفرد باشد. از لحن دوستانه و ترغیبکننده استفاده کنید و یک خلاصه مفید از کل محتوا در همین ۱۰۰ کلمه ارائه دهید تا مخاطب متوجه شود که قرار است در کل این محتوا، با چه اطلاعاتی روبرو شود و اگر این محتوا را نخواند، چه اطلاعاتی را از دست میدهد.
هرچه CTA بیشتری در یک صفحه قرار دهید، احتمال سردرگمی و تحت فشار قرار دادن بازدیدکنندگان بیشتر است. سایت شما باید کاری کند که بازدیدکنندگان به سرعت و سهولت آنچه را که می خواهند بیابند و آن را انجام دهند. مهم است که به طور کلی نرخ پرش خود را در قسمت گسترده تری از سایت خود بررسی کنید. انجام این کار به شما امکان می دهد تا متوجه شوید که آیا مشکل از یک صفحه خاص است و یا مشکل از کل سایت شما است. اگر زمان ماندن در سایت شما مناسب است و صفحات وبلاگ شما دارای بانس ریت بالایی هستند، ممکن است مشکل از محتوای شما باشد. از طرف دیگر، اگر بانس ریت شما زیاد باشد و زمان ماندن در سایت نیز کم باشد، ممکن است وب سایت شما آنچه را که بازدیدکنندگان می خواهند به آنها ارائه ندهد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری